Modulplatform som succesformel: MQB fejrer 10-års jubilæum

  • Med over 32 millioner producerede biler er den modulopbyggede tværkonstruktion (MQB) Volkswagens mest succesfulde tekniske platform
  • MQB står for innovative teknologier, fleksible drivlinjekoncepter og synergier mellem modelrækkerne
  • Succeshistorien med modulopbygning fortsætter: fra MQB via MEB til SSP

En global bestseller fra Volkswagen fejrer 10-års jubilæum: den modulopbyggede tværkonstruktion også kendt som MQB-platformen. Den har siden 2012 fungeret som et fælles fundament for en lang række modeller. I hele koncernen er der produceret over 32 millioner biler på denne platform. Hos mærket Volkswagen drejer det sig om over 20 millioner biler indtil nu – fra den kompakte Polo til SUV’er som Atlas (USA) og Teramont (Kina). Parallelt hermed er filosofien om modulopbygning blevet overført til det elektriske univers: De aktuelle ID.-modeller er bygget på MEB-platformen, der er specifikt udviklet til elbiler. Næste generation bliver SSP – ”Scalable Systems Platform”, som bliver koncernens elektriske tekniske platform. Den giver mulighed for en komplet opkobling af bilen med økosystemet og skaber dermed også forudsætningerne for fuldautomatiseret kørsel (niveau 4).

”Indførelsen af MQB for 10 år siden var et afgørende skridt”, fortæller Ralf Brandstätter, som er CEO hos Volkswagen personbiler. ”MQB er ikke kun den tekniske platform for vores biler med tværliggende forbrændingsmotor. Den er også grundlag for vores økonomiske drift og finansielle modstandskraft, fordi de biler, der er bygget på MQB-platformen, i høj grad bidrager til finansieringen af fremtidens teknologier inden for rammerne af Volkswagens ACCELERATE-strategi – fx e-mobilitet, digitalisering, nye forretningsmodeller og autonom kørsel.”

Starten i efteråret 2012. MQB, som er udviklet af Volkswagen, fik debut med Golf VII. Det første serieproducerede eksemplar rullede ud fra fabrikken i Wolfsburg i oktober 2012. Den viste straks potentialet med den nye modulopbyggede platform: sofistikeret teknologi, lav vægt og et dynamisk design takket være kortere karrosserioverhæng. Den allerførste MQB-model i Volkswagen-koncernen var tredje generation af Audi A3, som kom på markedet nogle få måneder før Golf. Den modulopbyggede platform gav mulighed for en standardisering af produktionsprocesserne på alle områder. Det giver mere fleksibilitet og lavere udviklingsomkostninger – ikke kun for Volkswagen mærket, men for hele Volkswagen-koncernen. Mottoet er: ny mangfoldighed med intelligent opbygning af synergier.

Konceptet med identiske dele og det høje styktal betyder, at MQB-platforme giver mærebare stordriftsfordele. Det gør det muligt for Volkswagen også at introducerer innovative teknologier i volumensegmentet, der normalt har været forbeholdt dyrere biler og dermed demokratisere fremskridtet endnu mere: Avancerede features som fx førerassistentsystemer kan tilbydes i alle bilklasser, så de bliver tilgængelige for mange forskellige kunder. Ralf Brandstätter understreger: ”I de kommende år vil vi videreudvikle vores MQB-modeller: Den næste generation tager igen et stor skridt, når det gælder innovation. Den nye Passat, Tiguan og Tayron vil sætte nye standarder for kvalitet, værdi, funktioner og den digitale oplevelse – MQB i højeste potens. Disse bestsellere fra Volkswagen danner grundlag for fremtidige investeringer.”


Mulighed for en selvstændig fremtoning. MQB giver maksimal fleksibilitet. Parametre som sporvidde, akselafstand, hjulstørrelse eller sæde- og ratposition kan tilpasses individuelt til de enkelte modeller alt efter positionering og bilklasse med henblik på at opfylde kravene og ønskerne fra marked og kunder. Karrosseriet består for en stor del af komponenter i højstyrke- og ultrahøjstyrkestål og plader med variabel tykkelse.

Dermed blev vægten på de nye MQB-modeller i gennemsnit reduceret med 50 kg i forhold til forgængermodellerne. På Golf VII var det – alt efter udstyr – endda næsten 100 kg.

Nye motorer med samme placering. En anden identisk ting i den modulopbyggede tværkonstruktion er placeringen af motorerne: De har en hældning bagud på 12 grader, indsugningssiden er placeret forrest, og udstødningssiden er placeret bagest. På TSI-motorer i EA 211-serien, der blev lanceret sammen med MQB, drejede udviklerne derfor topstykkerne 180 grader i forhold til forgængermotoren EA 111.

Benzin, diesel, gas og strøm. Netop når det gælder motorerne, er MQB særdeles alsidig og fremtidssikret. Versioner med benzinmotor (TSI), dieselmotor (TDI) og naturgas (CNG) var indtænkt i konstruktionen fra start, og det samme var tilfældet for mildhybriddrivlinjer og plug-in-hybriddrivlinjer. Golf VII kunne fra 2013 til 2020 endda fås som 100 % eldrevet e-Golf. MQB-modeller har drivlinjer med motorydelser fra 66 hk til 400 hk.

Reduceret antal varianter. De nye benzinmotorer og de nye dieselmotorer (EA 288) har fået ens interfaces til kraftoverføring og kan derfor kombineres med de samme gearkasser og drivaksler på forakslen. Dermed er antallet af motor- og gearkassevarianter blevet reduceret til næsten det halve. Hvad angår klimaanlæg, som er en stor komponent forrest i bilen, faldt antallet af varianter endda fra 102 til 28.

Effektiv produktion. Med MQB som fleksibelt grundlag kan Volkswagen og koncernmærkerne hurtigt udvikle nye modeller og varianter. I årenes løb er den modulopbyggede platform kontinuerligt blevet udvidet og optimeret. Den er inddelt på flere modelområder og evolutionstrin, hvor den nuværende Golf er udstyret med den nyeste. Alle biler, der er bygget på MQB-platformen, kan produceres standardiseret og effektivt på det globale netværk af fabrikker. Det giver også store fordele ved modelskifte: Da Volkswagen-fabrikken i Wolfsburg i 2019 startede produktionen af den nye Golf, kunne ca. 80 % af de eksisterende anlæg i karrosseriproduktionen således genbruges. Desuden gør MQB-platformen det muligt at producere biler med forskellige akselafstande og sporvidder eller modeller fra forskellige mærker på samme produktionslinje.

MQB som forbillede for MEB. På baggrund af erfaringerne med MQB har Volkswagen udviklet den modulopbyggede elbilsplatform (MEB) til de rent elektriske modeller i ID.-modelrækken. Ligesom MQB udgør MEB en ensartet og samtidigt alsidig matrix til de volumenstærke koncernmærker. Den grundlæggende tekniske konstruktion af MEB bygger på, at de elektriske drivlinjekomponenter ikke kræver så meget plads. Højvoltsbatteriet er placeret mellem akslerne, så der er masser af plads i kabinen. Også MEB anvendes til et stort udvalg af modeller til de globale markeder – fra minibilssegmentet til den rummelige ID. Buzz.

”Med MEB har vi gjort elektrisk mobilitet tilgængelig for masserne i hele verden, og i 2025 vil vi tilbyde en model i alle segmenter. Med SSP introducerer vi næste generation af en rent elektrisk, komplet digital og særdeles skalerbar mekatronik-platform. Den skal fortsætte succesen fra 2026 og sætte nye standarder, når det gælder rækkevidde, opladningshastighed og opkoblet køreoplevelse”, fortsætter Brandstätter.


En ny dimension af den modulopbyggede platform – SSP. MEB danner desuden grundlag for den næste revolutionerende modulopbyggede platform til elbiler og vil også kunne bruges til sportslige luksusbiler: Den kommende SSP-platform (Scalable Systems Platform) bliver udstyret med den nyeste elektronik og software. I 2026 vil Volkswagen med Trinity-projektet præsentere sin første model på denne ultraskalerbare platform. På alle de fremtidige teknikområder – fra rækkevidde over opladningstider og digitalisering til automatiseret kørsel – bliver Trinity ledestjernen for mærket.

Trinity introducerer i 2026 den nye SSP-platform til elbiler


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk